понедељак, 2. новембар 2015.

Zašto NIKADA neću da pogledam novu FANTASTIČNU ČETVORKU



                                 
VEROVATNO NE POSTOJI ništa gore od čuvene konstatacije koja otprilike glasi: ,,Meni se ,to' ne sviđa i ,to' zato ni ne valja". Niti spadam u osobe koje tako prosuđuju, a još manje pripadam grupi poput onih koji neku, recimo, knjigu ni ne pročitaju ali javno iznose najnegativniji zamislivi sud o njoj, ,,Ma, nije to literatura...". Ako ih zapitate otkud znaju kada knjigu nisu ni pročitali, odgovor je arogantna konstatacija, ,,Nisam lud da trošim svoje vreme na đubre, sve je tu jasno" i sve se na tome završava...

                Da li..?

           Pamtim ,,vunena vremena" tzv. ,,samoupravnog socijalizma" i ,,bratstva i jedinstva", danas nostalgično sagledavanih, u kojima su se i vlast i ,,autoriteti" prosto utrkivali što u zabranjivanju pojedinih knjiga, pozorišnih predstava, TV serija, filmova, stripova... što u njihovom ,,prokazivanju" bez formalne zabrane, agresivno nastojeći da javno mnenje okrenu unapred protiv određenih ostvarenja sa umetničkim nastojanjima. Nisu bili retki slučajevi kada su prilježni građani javno s ponosom izjavljivali da se pridružuju sudu i stavu svoje Partije (SKJ - Savez komunista Jugoslavije, bivša Komunistička partija), a kada i ako ista promeni svoj stav - e, onda će oni da ,,prouče" inkriminisano delo.
                Možete misliti onda kako se donekle osećam kada ovaj tekst posvećujem na stripu baziranom filmu koji NE nameravam da vidim ni kada izađe na DVDu, krajnje negativno nastrojen - a sve sa namerom da mi se ne opoganjuje ljubav prema dragom stripu, kao i prethodnim filmskim adaptacijama istog.
                Dakle, reč je o najnovijoj filmskoj inkarnaciji FANTASTIČNE ČETVORKE u režiji Džoša Trenka na koju je primenjen stari, ,,oprobani" recept iz perioda pre nego što su stripovi postali ,,kul" i kada je imperativ bilo nepoštovanje prema izvornom materijalu i neutoljiva potreba da se ,,infantilni predložak za adaptaciju" što više udalji od originalnog medija, ideje, izgleda... rečju, SVEGA što strip kao medij čini bogomdanim za adaptiranje bilo kroz animaciju, bilo kroz igrani format.
                Pogotovo strip tzv. ,,super-herojskog" žanra.

              Trejler (ili ,,foršpan", kako se donedavno govorilo za reklamnu smontiranu najavu nekog filma) uopšte nije loš, naprotiv - štaviše, na kraju se pojavljuje na kratko i Dedpul, jedan od novijih Marvelovih heroja koji na simpatičan način sebe napravi blesavijim nego što inače jeste.
                Da svoju ,,presudu" o ovom neodgledanom delu do kraja učinim bizarnom, otvoreno ću da kažem kako u pitanju nije nimalo rđav film..! NAPROTIV!



           Ali to je film za nestripovsku publiku, totalno neupućenu u stripove uopšte ili ,,univerzum" kompanije Marvel posebno, koja nam je uz FF dala i pomenutog Dedpula i Osvetnike i Spajder-Mena i Derdevila i Tora i Kapetana Ameriku i Ajron-Mena... ne, Betmen, Supermen, Grin Lentern, Erou, Fleš i ostala družina NISU iz Marvela i ,,starateljske" mu kompanije Dizni, već njegovog najvećeg ljutog konkurenta, kompanije DC pod patronatom Warner Bros.
            Bioskopska publika i kritika kao da su se utrkivali sa negativnim reakcijama na ovaj uradak koji se iz petnih žila upinjao - i uspeo - da ,,unakaradi" strip-serijal Stena Lija i Džeka Kerbija kojim je predaleke 1961. godine zapravo i započela ne samo Marvelova posebno, već i stripovska ,,medijska revolucija" uopšte.
            Zanimljiva je predistorija ovog stripa - i samim tim jedva tržišno opstajuće kompanije Atlas koja nije ni sanjala da će uskoro da postane planetarni fenomen pod imenom Marvel Comics... naime, Atlasov izdavač Martin Gudman je tokom partije golfa sa kolegama među kojima je bio i DC-ov izdavač Džek Libovic morao da sluša hvalisanje svog konkurenta kako hara na tržištu stripa sa svojim serijalom ,,Američka liga pravde" u kome kao tim u avanturama sarađuju Supermen, Betmen, Akvamen, Čudesna žena... Libovic nije znao da li mu više para donose magazini sa junačenjima pojedinih karaktera posebno ili ovaj serijal o njihovom udruženom delovanju.
            Već sutradan Gudmen je u neuglednoj, ubogoj redakciji naložio svom nećaku i zetu Stenu Liju da mu, kako zna i ume, stvori seriju stripova o grupi super-heroja. Li nije znao šta da čini, tim pre što budući Marvel - još uvek Atlas - nije imao ni jednog jedinog nadljudskog kostimiranog junaka nakon katastrofalnog sloma izdavaštva stripova u Americi sredinom 50-ih godina, no Gudmen je bio neumoljiv a Li, već nameran da napusti stripove i pokuša sa prelaskom na radio i TV, odlučio se da zažmuri i puca iz sve snage jednom za svagda - pa šta promaši, šta pogodi... od sebe još nije stvorio manihejskog stvaraoca svetova i junaka, bio je samo skromni, ne preterano inventivni scenarista i urednik koji je po direktivama šefa imitirao ono šta su već radili drugi, konkurentski izdavači.
            Ne sanjajući da upravo kreira nešto do tada neviđeno i udara temelje izdavačkoj imperiji stripa, Li je istovremeno izmislio način pisanja scenarija koji će istorija stripa da zabeleži kao ,,Marvelov metod" - naime, crtaču Džeku Kerbiju dao je na samo dve kucane strane osnovnu premisu prve epizode i potencijalnih budućih nastavaka.



             Pa zašto nije lepo ,,kao čovek" seo i napisao scenario već kako Bog zapoveda..? Odgovor je ležao u Lijevoj prezauzetosti sa iscrpljujućim uredničkim dužnostima i pisanju scenarija za stripove poput GUUU, SIN MOĆNOG GAAAA ili GLOMMM, MONSTRUM KOJI JE JEO OSTRVA ili FIN FANG FUM, AŽDAJA IZ NEPOZNATE DIMENZIJE i sl. sa više (jadno) smešnim nego zastrašujućim čudovištima koja su zbog cenzure morala da nose nešto nalik na kupaće gaće - džinovske kao i stvorenja koja ih nose - kako ne bi bili nagi.
            U ta pradavna vremena sve je bilo drugačije i sporije - pa tako i izveštaji o prodaji. Tek oko pola godine kasnije u Atlasu postaju svesni da imaju do tada neviđeni best-seler i u mediju stripa više ništa nije bilo isto. Lijeva mašta je odjednom krenula u ,,overdrajv", jedan za drugim pojavljivali su se Hulk, Ajron-Men, Čovek-Mrav, Tor, Kapetan Amerika, Osvetnici, X-Meni... polako ali sigurno Li shvata da, za razliku od DC-a i drugih konkurenata sa raspršenim pojedinačnim i nepovezanim serijalima i junacima on ima u rukama magazine koji mogu da se povežu u jedan jedinstveni, mnogim sižeima i karakterima povezan svet, takoreći... univerzum. I dok je, recimo, DC imao priče o Supermenovom protivniku Leksu Lutoru koji je zao zbog kompleksa ćelavosti a iz zatvora, na primer, beži pomoću vremeplova koji napravi od tranzistora i pilule aspirina - Marvelovi heroji deluju u svetu (pseudo)nauke koja je na jako šarmantan način učinjena verovatnom i čak logičnom; a veselo okruženje u kojem nasmejani DC-ovi junaci jurcaju i lete, vrlo brzo rešavajući u pojedinačnim epizodama sve slučajeve, u Marvelovom polju postaju serijske isprepletene sage koje se produžavaju iz nastavka u nastavak, sa nosiocima radnje koji svoje nadljudske moći ne nose kao blagoslov koji im zanavek na lica lepi osmeh, već naprotiv - kao usud s kojim se često nose teže nego sa moćnim protivnicima koji su sve, samo ne jednodimenzionalne ,,zloće".
            Tako i Fantastična Četvorka nakon svemirske ekspedicije stiče neverovatne moći koje ih ne usrećuju, već ih čine ,,disfunkcionalnom porodicom" koja se gloži, ima lične probleme ali ih teški zadaci primoravaju na slogu i (ne uvek) uspešnu saradnju. I ostali Marvelovi likovi su na sličan način nosili svoja ,,prokletstva" - Piter Parker svoje paukovske moći, advokat Met Merdok Derdevilovo i svoje slepilo i preizoštrena ostala čula, fizičar Brus Beneer svoju fatalnu radioaktivnu ozračenost koja ga u trenucima stresa pretvara u totalno nekontrolisanog čovekolikog zelenog monstruma... i tome slično.
            I za Kerbija i sve ostale crtače Li je pisao samo kratke predloške, kasnije usmeno na sastancima ili preko telefona izdiktirane - i oni su u svojim ateljeima crtali ,,neme" storije koje je po završetku ponovo uzimao Li i ,,ilustrovao" ih dijalozima i propratnim tekstom! To je godinama kasnije stvorilo ,,famu" kako je Li samo (zlo)upotrebljavao crtače kao ,,prave" scenariste dok je on zgrtao najveće pare promovišući se kao jedini ,,arhitekta Marvelovog svemira", zaboravljajući pritom da je taj isti Sten Li - što u intervjuima, što u svojim knjigama-memoarima uvek i u svakoj prilici pominjao svakog sa kojim je sarađivao, ne propuštajući da naglasi šta je i kada je ko pridoneo omogućivši mu da svojom ,,prozom većom od života" stvori organsko sadejstvo teksta i slike neostvarivo kod klasičnog crtačevog ilustrovanja gotovog scenarističkog predloška.

Kerbi JESTE bio ,,kralj" i inovator, ali Džoni Romita je bio mnogo bolji crtač
     
         Marvelovi stripovi su retko, sporadično, nezaokruženo i nekompletno stizali do delova mog detinjstva... ali imao sam sreće da naknadno dođem do magazina koji su stvorili istoriju modernog stripa, zavolim ih doživotno i postanem jako osetljiv na brojne nepravde nanesene kroz retke filmske adaptacije koje kao da su se iz petnih žila upinjale da ih obezvrede, ismeju ih ili nesuvislo ,,nadograde" nastojanjem da se stvori nešto, ako ne bolje onda barem drugačije i po mogućstvu štetno po strip - jer, beše tada vladajuća mudrost, strip je kao medij toliko infantilan i primitivan, da ga je prosto nemoguće preneti na film.
            To bi, otprilike, moglo da se kaže i za preskromnu produkciju Rodžera Kormana FF filma iz 1994 u kojoj se ne zna da li nedostaje kanap ili štap - a svakako je vidljivo odsustvo smislenog scenarija i iole ozbiljnije glume.
http://www.dailymotion.com/video/x19pvwt_the-fantastic-four-1994-unreleased-roger-corman_shortfilms
Ponuđeni link vas vodi do celog filma, koji je inače zvanično neprikazan zbog sramotnog nivoa na kome je realizovan - no ipak uz prelaznu ocenu da se koliko-toliko držao svog stripovskog izvora.



          Sad dolazi ono po čemu možda delujem kao da ,,celom svetu teram uz dlaku" - FF iz 2005. i FF, Uspon Srebrnog Surfera (Letača) Tima Storija iz 2007. su imali osrednju gledanost i omraženost kod zvanične kritike, ali meni su izuzetno dragi, pogotovo drugi nastavak zbog najdražeg mi stripovskog junaka, Srebrnog Surfera.



           Neka mi ne bude zamereno što ne znam šta je lepše i bolje - da li izbor izvanrednih glumaca, da li izuzetno dobro današnjici prilagođena stripovska priča uz maksimalno poštovanje izvora, svima neprimeren i antipatičan negativac Dr. Dum osim meni - - ili fenomenalno realizovan Surfer koji kao da je uzleteo sa stripovske strane..!
            I upravo zato - priznajem, zbog krajnje subjektivne motivacije, ne želim da vidim na šta liči najnoviji holivudski uradak... umesto da su naučili lekciju, kako se za uspeh strip-adaptacije treba držati stripa, oni iz korena menjaju SVE - i godine odn. starost neprimereno mladih heroja, i epizodu iz koje izlaze promenjeni, i odnose sa svetom i među njima samima - i pogotovo prema Dr. Dumu.
            I jeste - smeta mi što je Ljudska Baklja crnac, ali ne zato što sam rasista, već jer je čist političko-korektni ustupak bez pokrića; i u stripu i u svim filmovima - pa i ovom - Suzan i Džoni Storm su brat i sestra, ali u najnovijoj inkarnaciji bata je crnče. Dobro - I NEKA JE, ali to nije Džoni Storm niti je ovo Fantastična Četvorka... Setimo se Marvelovog lovca na vampire, Blejda koji je crnac... kako bi delovalo da ga na filmu tumači belac?! Ili da Sokola, saborca Kapetana Amerike takođe igra belac a upravo je rasna pripadnost lika krucijalna za ono što taj heroj jeste. Mislim, čak je i Diznijev animirani kompjuterski film IZBAVITELJI (The Incredibles Breda Berda) bliži F.Četvorci po postignutom rezultatu nego Trenkov uradak koji insistira na preterano zatamnjenoj gami slike, glumci kao da su jedva budni dok odrađuju svoje neubedljive role a akcija - jedva da okupira i četvrtinu filma - - rekoše oni koji su film gledali ili još pre premijere izveštavali šta će da ispadne od ove izdaje stripa. Trejlerom sam zadovoljan, rasnim ustupcima nezainteresovanoj publici nimalo jer ne postoji opravdanje da se klasičnom karakteru iz stripa menja rasna pripadnost, mada... mislim da se najdalje u pomahnitaloj političkoj korektnosti otišlo u prvom filmu iz stripovske serije Tor, gde na Duginom mostu kao vratar-čuvar Hajmdal na kapiji Asgarda u kome žive NORDIJSKI ANTIČKI BOGOVI potpuno bez objašnjenja, motiva i bilo kakvog valjanog razloga stoji - crnac..?
            Lepo su govorili naši stari, ,,Četa kuvara upropasti čorbu".
            Dodao bih - u ovom slučaju slabo su mešali pa je najplahovitiji deo superjunačkog kvarteta poprilično - zagoreo.

  • Fantastimir Četvorković

 

 

Нема коментара:

Постави коментар