VEROVATNO NE POSTOJI ništa gore od čuvene
konstatacije koja otprilike glasi: ,,Meni
se ,to' ne sviđa i ,to' zato ni ne valja". Niti spadam u osobe koje
tako prosuđuju, a još manje pripadam grupi poput onih koji neku, recimo, knjigu
ni ne pročitaju ali javno iznose najnegativniji zamislivi sud o njoj, ,,Ma, nije to literatura...". Ako
ih zapitate otkud znaju kada knjigu nisu ni pročitali, odgovor je arogantna
konstatacija, ,,Nisam lud da trošim svoje
vreme na đubre, sve je tu jasno" i sve se na tome završava...
Da
li..?
Pamtim
,,vunena vremena" tzv. ,,samoupravnog socijalizma" i ,,bratstva i
jedinstva", danas nostalgično sagledavanih, u kojima su se i vlast i
,,autoriteti" prosto utrkivali što u zabranjivanju pojedinih knjiga,
pozorišnih predstava, TV serija, filmova, stripova... što u njihovom
,,prokazivanju" bez formalne zabrane, agresivno nastojeći da javno mnenje
okrenu unapred protiv određenih ostvarenja sa umetničkim nastojanjima. Nisu
bili retki slučajevi kada su prilježni građani javno s ponosom izjavljivali da
se pridružuju sudu i stavu svoje Partije
(SKJ - Savez komunista Jugoslavije, bivša Komunistička partija), a kada i ako
ista promeni svoj stav - e, onda će oni da ,,prouče" inkriminisano delo.
Možete
misliti onda kako se donekle osećam kada ovaj tekst posvećujem na stripu
baziranom filmu koji NE nameravam da vidim ni kada izađe na DVDu, krajnje
negativno nastrojen - a sve sa namerom da mi se ne opoganjuje ljubav prema
dragom stripu, kao i prethodnim filmskim adaptacijama istog.
Dakle,
reč je o najnovijoj filmskoj inkarnaciji FANTASTIČNE ČETVORKE u režiji Džoša Trenka na koju je primenjen stari, ,,oprobani" recept iz
perioda pre nego što su stripovi postali ,,kul" i kada je imperativ bilo nepoštovanje
prema izvornom materijalu i neutoljiva potreba da se ,,infantilni predložak za
adaptaciju" što više udalji od originalnog medija, ideje, izgleda...
rečju, SVEGA što strip kao medij čini bogomdanim za adaptiranje bilo kroz
animaciju, bilo kroz igrani format.
Pogotovo
strip tzv. ,,super-herojskog" žanra.
Trejler (ili ,,foršpan", kako se donedavno govorilo za reklamnu smontiranu
najavu nekog filma) uopšte nije loš, naprotiv
- štaviše, na kraju se pojavljuje na kratko i Dedpul, jedan od novijih Marvelovih heroja koji na simpatičan način
sebe napravi blesavijim nego što inače jeste.
Da
svoju ,,presudu" o ovom neodgledanom delu do kraja učinim bizarnom,
otvoreno ću da kažem kako u pitanju nije nimalo rđav film..! NAPROTIV!
Ali to
je film za nestripovsku publiku,
totalno neupućenu u stripove uopšte ili ,,univerzum" kompanije Marvel
posebno, koja nam je uz FF dala i pomenutog Dedpula i Osvetnike i Spajder-Mena
i Derdevila i Tora i Kapetana Ameriku
i Ajron-Mena... ne, Betmen,
Supermen, Grin Lentern, Erou, Fleš i ostala družina
NISU iz Marvela i ,,starateljske" mu kompanije Dizni, već njegovog
najvećeg ljutog konkurenta, kompanije DC pod patronatom Warner Bros.
Bioskopska publika i kritika kao da
su se utrkivali sa negativnim reakcijama na ovaj uradak koji se iz petnih žila
upinjao - i uspeo - da ,,unakaradi" strip-serijal Stena Lija i Džeka
Kerbija kojim je predaleke 1961. godine zapravo i započela ne samo Marvelova
posebno, već i stripovska ,,medijska revolucija" uopšte.
Zanimljiva
je predistorija ovog stripa - i samim tim jedva tržišno opstajuće kompanije Atlas koja nije ni sanjala da će uskoro
da postane planetarni fenomen pod imenom Marvel
Comics... naime, Atlasov izdavač Martin
Gudman je tokom partije golfa sa kolegama među kojima je bio i DC-ov
izdavač Džek Libovic morao da sluša
hvalisanje svog konkurenta kako hara na tržištu stripa sa svojim serijalom ,,Američka liga pravde" u kome kao
tim u avanturama sarađuju Supermen, Betmen, Akvamen, Čudesna žena... Libovic
nije znao da li mu više para donose magazini sa junačenjima pojedinih karaktera
posebno ili ovaj serijal o njihovom udruženom delovanju.
Već sutradan Gudmen je u neuglednoj,
ubogoj redakciji naložio svom nećaku i zetu Stenu Liju da mu, kako zna i ume, stvori seriju stripova o grupi
super-heroja. Li nije znao šta da čini, tim pre što budući Marvel - još uvek
Atlas - nije imao ni jednog jedinog nadljudskog kostimiranog junaka nakon
katastrofalnog sloma izdavaštva stripova u Americi sredinom 50-ih godina, no
Gudmen je bio neumoljiv a Li, već nameran da napusti stripove i pokuša sa
prelaskom na radio i TV, odlučio se da zažmuri i puca iz sve snage jednom za
svagda - pa šta promaši, šta pogodi... od sebe još nije stvorio manihejskog
stvaraoca svetova i junaka, bio je samo skromni, ne preterano inventivni
scenarista i urednik koji je po direktivama šefa imitirao ono šta su već radili
drugi, konkurentski izdavači.
Ne sanjajući da upravo kreira nešto
do tada neviđeno i udara temelje izdavačkoj imperiji stripa, Li je istovremeno
izmislio način pisanja scenarija koji će istorija stripa da zabeleži kao ,,Marvelov metod" - naime, crtaču Džeku Kerbiju dao je na samo dve kucane
strane osnovnu premisu prve epizode i potencijalnih budućih nastavaka.
Pa zašto
nije lepo ,,kao čovek" seo i napisao scenario već kako Bog zapoveda..?
Odgovor je ležao u Lijevoj prezauzetosti sa iscrpljujućim uredničkim dužnostima
i pisanju scenarija za stripove poput GUUU, SIN MOĆNOG GAAAA ili GLOMMM,
MONSTRUM KOJI JE JEO OSTRVA ili FIN FANG FUM, AŽDAJA IZ NEPOZNATE DIMENZIJE i
sl. sa više (jadno) smešnim nego zastrašujućim čudovištima koja su zbog cenzure
morala da nose nešto nalik na kupaće gaće - džinovske kao i stvorenja koja ih
nose - kako ne bi bili nagi.
U ta pradavna vremena sve je bilo
drugačije i sporije - pa tako i izveštaji o prodaji. Tek oko pola godine
kasnije u Atlasu postaju svesni da imaju do tada neviđeni best-seler i u mediju
stripa više ništa nije bilo isto. Lijeva mašta je odjednom krenula u ,,overdrajv",
jedan za drugim pojavljivali su se Hulk, Ajron-Men, Čovek-Mrav, Tor, Kapetan
Amerika, Osvetnici, X-Meni... polako ali sigurno Li shvata da, za razliku
od DC-a i drugih konkurenata sa raspršenim pojedinačnim i nepovezanim
serijalima i junacima on ima u rukama magazine koji mogu da se povežu u jedan
jedinstveni, mnogim sižeima i karakterima povezan svet, takoreći... univerzum.
I dok je, recimo, DC imao priče o Supermenovom protivniku Leksu Lutoru koji je
zao zbog kompleksa ćelavosti a iz zatvora, na primer, beži pomoću vremeplova
koji napravi od tranzistora i pilule aspirina - Marvelovi heroji deluju u svetu
(pseudo)nauke koja je na jako šarmantan način učinjena verovatnom i čak
logičnom; a veselo okruženje u kojem nasmejani DC-ovi junaci jurcaju i lete,
vrlo brzo rešavajući u pojedinačnim epizodama sve slučajeve, u Marvelovom polju
postaju serijske isprepletene sage koje se produžavaju iz nastavka u nastavak,
sa nosiocima radnje koji svoje nadljudske moći ne nose kao blagoslov koji im
zanavek na lica lepi osmeh, već naprotiv - kao usud s kojim se često nose teže
nego sa moćnim protivnicima koji su sve, samo ne jednodimenzionalne
,,zloće".
Tako i Fantastična Četvorka nakon
svemirske ekspedicije stiče neverovatne moći koje ih ne usrećuju, već ih čine
,,disfunkcionalnom porodicom" koja se gloži, ima lične probleme ali ih
teški zadaci primoravaju na slogu i (ne uvek) uspešnu saradnju. I ostali
Marvelovi likovi su na sličan način nosili svoja ,,prokletstva" - Piter
Parker svoje paukovske moći, advokat Met Merdok Derdevilovo i svoje slepilo i
preizoštrena ostala čula, fizičar Brus Beneer svoju fatalnu radioaktivnu
ozračenost koja ga u trenucima stresa pretvara u totalno nekontrolisanog
čovekolikog zelenog monstruma... i tome slično.
I za Kerbija i sve ostale crtače Li
je pisao samo kratke predloške, kasnije usmeno na sastancima ili preko telefona
izdiktirane - i oni su u svojim ateljeima crtali ,,neme" storije koje je
po završetku ponovo uzimao Li i ,,ilustrovao" ih dijalozima i propratnim
tekstom! To je godinama kasnije stvorilo ,,famu" kako je Li samo
(zlo)upotrebljavao crtače kao ,,prave" scenariste dok je on zgrtao najveće
pare promovišući se kao jedini ,,arhitekta Marvelovog svemira",
zaboravljajući pritom da je taj isti Sten Li - što u intervjuima, što u svojim
knjigama-memoarima uvek i u svakoj prilici pominjao svakog sa kojim je
sarađivao, ne propuštajući da naglasi šta je i kada je ko pridoneo omogućivši
mu da svojom ,,prozom većom od života" stvori organsko sadejstvo teksta i
slike neostvarivo kod klasičnog crtačevog ilustrovanja gotovog scenarističkog
predloška.
Kerbi
JESTE bio ,,kralj" i inovator, ali Džoni Romita je bio mnogo bolji crtač
Marvelovi
stripovi su retko, sporadično, nezaokruženo i nekompletno stizali do delova mog
detinjstva... ali imao sam sreće da naknadno dođem do magazina koji su stvorili
istoriju modernog stripa, zavolim ih doživotno i postanem jako osetljiv na
brojne nepravde nanesene kroz retke filmske adaptacije koje kao da su se iz
petnih žila upinjale da ih obezvrede, ismeju ih ili nesuvislo ,,nadograde"
nastojanjem da se stvori nešto, ako ne bolje onda barem drugačije i po
mogućstvu štetno po strip - jer, beše tada vladajuća mudrost, strip je kao medij toliko infantilan i primitivan, da ga je prosto
nemoguće preneti na film.
To
bi, otprilike, moglo da se kaže i za preskromnu produkciju Rodžera Kormana FF filma iz 1994 u
kojoj se ne zna da li nedostaje kanap ili štap - a svakako je vidljivo odsustvo
smislenog scenarija i iole ozbiljnije glume.
http://www.dailymotion.com/video/x19pvwt_the-fantastic-four-1994-unreleased-roger-corman_shortfilms
Ponuđeni
link vas vodi do celog filma, koji je
inače zvanično neprikazan zbog sramotnog nivoa na kome je realizovan - no ipak
uz prelaznu ocenu da se koliko-toliko držao svog stripovskog izvora.
Sad
dolazi ono po čemu možda delujem kao da ,,celom svetu teram uz dlaku" - FF
iz 2005. i FF, Uspon Srebrnog Surfera (Letača) Tima Storija iz 2007. su imali osrednju gledanost i omraženost kod
zvanične kritike, ali meni su izuzetno dragi, pogotovo drugi nastavak zbog
najdražeg mi stripovskog junaka, Srebrnog
Surfera.
Neka mi
ne bude zamereno što ne znam šta je lepše i bolje - da li izbor izvanrednih
glumaca, da li izuzetno dobro današnjici prilagođena stripovska priča uz
maksimalno poštovanje izvora, svima neprimeren i antipatičan negativac Dr. Dum osim meni - - ili fenomenalno
realizovan Surfer koji kao da je uzleteo sa stripovske strane..!
I upravo zato - priznajem, zbog
krajnje subjektivne motivacije, ne želim da vidim na šta liči najnoviji
holivudski uradak... umesto da su naučili lekciju, kako se za uspeh
strip-adaptacije treba držati stripa, oni iz korena menjaju SVE - i godine odn.
starost neprimereno mladih heroja, i epizodu iz koje izlaze promenjeni, i
odnose sa svetom i među njima samima - i pogotovo prema Dr. Dumu.
I jeste - smeta mi što je Ljudska Baklja crnac, ali ne zato što sam rasista, već jer je
čist političko-korektni ustupak bez pokrića; i u stripu i u svim filmovima - pa
i ovom - Suzan i Džoni Storm su brat i sestra, ali u najnovijoj inkarnaciji
bata je crnče. Dobro - I NEKA JE, ali to nije Džoni Storm niti je ovo
Fantastična Četvorka... Setimo se Marvelovog lovca na vampire, Blejda koji je crnac... kako bi delovalo
da ga na filmu tumači belac?! Ili da
Sokola, saborca Kapetana Amerike
takođe igra belac a upravo je rasna
pripadnost lika krucijalna za ono što taj heroj jeste. Mislim, čak je i
Diznijev animirani kompjuterski film IZBAVITELJI (The Incredibles Breda Berda) bliži F.Četvorci po
postignutom rezultatu nego Trenkov uradak koji insistira na preterano
zatamnjenoj gami slike, glumci kao da su jedva budni dok odrađuju svoje
neubedljive role a akcija - jedva da okupira i četvrtinu filma - - rekoše oni
koji su film gledali ili još pre premijere izveštavali šta će da ispadne od ove
izdaje stripa. Trejlerom sam zadovoljan, rasnim ustupcima nezainteresovanoj
publici nimalo jer ne postoji opravdanje da se klasičnom karakteru iz stripa
menja rasna pripadnost, mada... mislim da se najdalje u pomahnitaloj političkoj
korektnosti otišlo u prvom filmu iz stripovske serije Tor, gde na Duginom mostu kao vratar-čuvar Hajmdal na kapiji Asgarda u kome žive NORDIJSKI ANTIČKI BOGOVI
potpuno bez objašnjenja, motiva i bilo kakvog valjanog razloga stoji - crnac..?
Lepo su govorili naši stari, ,,Četa
kuvara upropasti čorbu".
Dodao bih - u ovom slučaju slabo su
mešali pa je najplahovitiji deo superjunačkog kvarteta poprilično - zagoreo.
- Fantastimir Četvorković
Нема коментара:
Постави коментар