ADAPTACIJA UČENIKA PRVOG
RAZREDA NA ŠKOLU
Dragi prijatelji, posle prošlog
posta, koji se bavio ležernom temom oblačenja vaših mališana za školu, ovog
puta ćemo malo uozbiljiti stvar. Naime, daćemo vam savete u vezi sa adaptacijom
novih đaka prvaka na školu. Istovremeno, nadamo se da će se vaši mališani odlično
snaći u školi i pamtiti je kao jedan veoma lep period!
Polazak u školu predstavlja jednu od
najvećih promena u životu deteta, ali i njegove porodice. Svaka promena može da
izazove brigu i stres. Ali, da li ima stvarnih razloga za brigu?
Dete koje polazi u prvi razred
osnovne škole već je imalo iskustvo odvajanja od porodice (kroz pohađanje
vrtića ili, barem, obaveznog pripremnog predškolskog programa), uspešno je prebrodilo
testiranje spremnosti za polazak u školu. Dakle, već je mnogo toga savladalo sa
uspehom.
Ono što se od deteta očekuje u školi
jeste da se prilagodi uslovima koji u njoj vladaju. Dete treba igru da zameni
obavezama i sistematskim radom. Naravno, to nikako ne znači da se igra u
potpunosti isključuje (pošto je ona i dalje važna za razvoj brojnih funkcija),
ali sada obaveze izbijaju u prvi plan.
Kako vi, kao roditelji, možete
svojoj deci olakšati period adaptacije na školu?
1. Pružite detetu
realnu sliku škole. Objasnite detetu šta ga čeka u školi: da će 3-4 sata
dnevno provoditi u njoj, da će sedeti u klupi, da će učiti razne stvari (da
čita, piše, crta, računa, peva), da će imati učitelja/učiteljicu, da će
upoznati nove drugare sa kojima će kako učiti, tako se i igrati... Nemojte
idealizovati školu („u školi je sve divno“, „uvek ćeš sve znati“...), ali nemojte
ni dete plašiti njome („videćeš ti kad kreneš u školu“, „tužiću te
učiteljici“...). U ovome može da Vam pomogne i dete koje već ide u školu, a
koje može svoja iskustva preneti Vašem detetu.
2. Pomozite detetu
da razvije radne navike. Da bi se navika stekla, potrebno je ponavljati
željene radnje veliki broj puta. Usmeravajte dete da svoje stvari svakodnevno
ostavlja na svoje mesto, da obavlja neke kućne poslove u skladu sa svojim
mogućnostima. Obavljanje ovih zadataka kod deteta razvija samostalnost i
samopouzdanje.
Navika se lakše stiče ako se obavlja na istom mestu u isto
vreme. Zato zajedno sa detetom odredite radni prostor. Ukoliko dete ima svoju
sobu, jedan njen kutak pretvorite u mesto za rad. Ako niste u mogućnosti da
detetu obezbedite prostor za rad u zasebnoj sobi, uredite ga drugde u kući, ali
to mora biti prostor uređen od strane deteta. Mesto za učenje treba da bude
mirno i zaštićeno od prolaska ukućana dok dete uči. Bilo bi dobro da dete ima
svoj radni sto i stolicu i da od početka insistirate da uči samo tu i nigde
drugde. Pri tome je bitno znati da na radnom stolu ne treba držati ništa što bi
detetu moglo skretati pažnju sa zadataka. Dakle, trebalo bi tu da budu samo
knjige i pribor, ali ne i igračke.
Kada dete pođe u školu, pomozite mu da nauči da organizuje
svoje vreme. Napravite zajedno sa njim plan rada i pridržavajte ga se. U
početku ćete dete morati češće da podsećate i kontrolišete, ali kada se navika
formira, sve ređe ćete to morati da činite.
3. Pomozite detetu
oko učenja i domaćih zadataka. Najveća novina koja dete očekuje u prvom
razredu jeste izrada domaćih zadataka. To je nova obaveza koja ga očekuje
gotovo svakodnevno. Ni deci, kao ni odraslima, obaveze ne padaju lako. Zato
detetu pomozite da ta obaveza pređe u naviku. To nećete učiniti ni ako dete
prepustite samo sebi u snalaženju sa školskim obavezama, ali ni preteranim
mešanjem u rad deteta, a svakako ne tako što ćete zadatke raditi umesto njega.
Dakle, dete treba samo da radi domaće zadatke, a pomoć roditelja se ogleda u
tome što se oni interesuju za njegov rad, što ga hrabre, podstiču, upućuju.
4. Pomozite detetu
da prihvati učitelja/učiteljicu. Uspešnost detetovog prilagođavanja na
školu u velikoj meri zavisi od odnosa koji uspostavi sa svojom učiteljicom ili
učiteljem. Zato razvijajte kod deteta poverenje prema učiteljici. Govorite
detetu o njoj lepo, sa poštovanjem i uvažavanjem njenog rada. Za đaka prvaka
učiteljica je veliki autoritet. Upravo na tom autoritetu i počiva njen veliki
vaspitni uticaj. Zato svaka učiteljica i nastoji da svoj autoritet što više
podigne u očima svojih učenika. Roditelj, koji pokušava da ospori taj
autoritet, pravi grešku. Čak i ako mislite da učiteljica zaslužuje kritiku,
nemojte ništa ružno o njoj reći pred detetom. Svaki nesporazum treba rešavati
razgovorom sa učiteljicom nasamo. Budite u kontaktu sa ovom novom važnom osobom
u detetovom životu, kako biste pratili u čemu dete napreduje, a u kojim sferama
mu je potrebna pomoć
5. Pokažite interesovanje
za sve što se dešava u školi. Potrudite se da posle svakog dana provedenog
u školi, kroz neku zabavnu aktivnost (igra, šetnja), porazgovarate sa detetom o
školi. Postavljajte mu konkretna pitanja, npr. Šta ste danas radili na času
matematike?; Da li ti je bilo teško?; Šta imate za domaći?; Šta si radio
(radila) na odmoru?; Sa kim si se družio (družila)? i slično. Na taj način ćete
najbolje izgraditi odnos poverenja sa svojim detetom. Ne očekujte da vam dete u
početku prenese sve događaje jer verovatno neće dobro zapamtiti toliko novih
informacija.
6. Naoružajte se
strpljenjem. Svako dete je ličnost za sebe i svako napreduje svojim tempom.
Imajte na umu da će detetu biti potrebno određeno vreme da se adaptira. To
posebno važi za decu koja se nisu odvajala od porodice ili su imala iskustvo
nestabilnosti u životu. Imajte strpljenja i kada dete oseća strah ili plače.
Veoma je važno da pred detetom ne pokazujete svoje strahove i dileme. Ponekad
se dešava da su roditelji zabrinuti više nego deca, pa svoj strah prenose na
njih. A razloga za strah - nema. Umesto toga budite ponosni što vaše dete
postaje đak prvak!
Ovo su samo neki od saveta kako da pomognete svom detetu u
jednoj od mnogih životnih promena koje ga očekuju. Ne zaboravite da životne
promene nisu uvek strašne. One su, prosto, deo života!
Jedan od dodatnih
saveta bio bi da, barem nedelju dana pre polaska u školu, uvedete novo,
odgovarajuće vreme odlaska na spavanje, kako bi dete steklo rutinu i u školu
odlazilo odmorno i naspavano.
Takođe, stručnjaci preporučuju da od samog početka uključite
dete u sportske aktivnosti, kao i intenizivnije učenje stranog jezika, jer je
to danas postalo neophodno.
Vaš LINGO
Нема коментара:
Постави коментар