Postavljano mi je mnogo pitanja u vezi sa učenjem jezika kod dece. Međutim, sva se ona, uglavnom, svode na dva: “Sa koliko godina dete treba da počne da uči strani jezik?” i “Kako motivisati dete za učenje uopšte?”.
Naravno, kao i kod svih kompleksnih pitanja na svetu, ni na ova pitanja, nažalost, ne postoji brz i jednostavan odgovor. S obzirom na to da se LINGO, kao stručna i kvalifikovana jezička institucija, bavi učenjem jezika, ovaj blog je prvenstveno kreiran da bismo ostvarili interakciju sa našim polaznicima, kao i sa roditeljima koji, želeći najbolje za svoje dete, mogu da pročitaju ove redove, a s nadom da će im pomoći u što boljem usmeravanju svoje dece na njihovom putu odrastanja.
Obrazovanje i vaspitanje dece i jeste jedan sjajan, ponekad i trnovit put, ali koji, ukoliko ga nastavnici i roditelji shvate na pravi način, može imati fenomenalne rezultate. Isto tako, taj put predstavlja i razvoj samog roditelja, koji ponovo, odrasta sa svojom decom. I ne samo to! On saznaje mnoge nove stvari!
Roditelj je, zapravo, i “raditelj”, jer on mora da radi na kvalitetnom životu i odrastanju svog deteta.
Sada bih želela da se osvrnem na prednosti ranog učenja jezika.
Naime, deca strani jezik usvajaju na jedan prirodan način, baš kao što je to slučaj i sa maternjim jezikom. Pri usvajanju jezika, deca ne prilaze UČENJU jezika kao odrasli. Sada je dobar trenutak da objasnimo termine USVAJANJA i UČENJA jezika. USVAJANJE (engl. “Acquisition”) predstavlja jedan nesvesni, prirodni proces prihvatanja elemenata jezika, dok UČENJE (engl. “Learning”) podrazumeva svestan proces, tj. aktivnost.
Za dečiji uzrast je karakterističniji termin “usvajanje”, te ću ga koristiti kada govorim o, kako se to popularno kaže, “učenju engleskog jezika”.
Deca, dakle, imaju tu “prednost” da strani jezik USVOJE po principu usvajanja maternjeg jezika. Ona imaju sposobnost da “podražavaju” izgovor stranog jezika i sama, u svojim glavama, izvedu gramatička pravila. Ideja da je “učenje jezika teška rabota” im nikada ne bi pala na pamet! Osim u slučaju kada im to sugerisu odrasli, koji su jezik, verovatno, učili u kasnijem periodu, u takozvanom “akademskom periodu”, tj. za vreme školovanja, kada su svesno prianjali na svoje udžbenike iz gramatike. Svi se sećate toga!
PREDNOSTI RANOG UČENJA JEZIKA
- Deca pri usvajanju maternjeg jezika koriste svoje individualne i urođene strategije usvajanja jezika, a po tim principima, oni počinju da shvataju i koriste te strategije za usvajanje engleskog jezika!
- Deca veoma lako i uspešno uče kroz igru. Ona za to imaju vremena, jer su u periodu kada nemaju ni domaće zadatke, ni dodatne obaveze. Učestvujući u aktivnostima, deca počinju da pronalaze svoju motivaciju!
Igra i aktivnosti u ranom učenju jesu nešto na šta se obraća posebna pažnja u Školi stranih jezika LINGO, te će o tome biti više reči u nekim od nastavaka ove teme.
- Programi po kojima se uči engleski jezik su, obično, neformalni i prilagođeni dečijim interesovanjima, te deci ne predstavlja problem da usvajanje engleskog (ili nekog drugog) jezika uvrste u svoj svakodnevni život! Na kursu engleskog jezika, dete, učeći uz igru, ne mora da juri postavljene standarde i ocene, kao u okviru redovnog školovanja.
- Deca koja USVAJAJU jezik (u ranom periodu), umesto da ga UČE, verovatno će imati bolji izgovor i osećaj za jezik i kulturu! Takođe, učenje trećeg, četvrtog i svakog sledećeg jezika biće im u velikoj meri olakšano! Deci koja ne usvajaju jezik, tj. koja govore samo jedan jezik, do puberteta se polako smanjuje sposobnost učenja jezika i osećaju da jezik moraju svesno da uče uz pomoć gramatičkih programa, a to često može da izazove niz frustracija!
Ovo su samo neke smernice roditeljima, koje im mogu pomoći da svoje dete usmere na uspešno usvajanje/učenje jezika. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja koja se tiču učenja jezika i metodologije, biće mi čast da odgovorim na njih!
Do ponovnog čitanja!
Danijela Grozdanić,
profesorka engleskog jezika i direktorka škole stranih jezika LINGO
Нема коментара:
Постави коментар